shape
Door: Bapak John van der Jagt


Pencak Silat Cimande - Rotterdam

Filosofie
Filosofie

Er kunnen vele redenen opgenoemd worden waaronder die ene die U er toe hebben doen bewegen om Pencak Silat te gaan beoefenen. Zoals zelfverdediging, conditionele training, spirituele redenen of als recreatie. Zo zal een ieder zijn / haar eigen gevoel hebben bij het uitvoeren van de technieken. Zelfs de bewegingen zijn moeilijk tot niet in woorden te vatten, dit kunt U eigenlijk alleen leren en onder de knie krijgen door het beoefenen en trainen bij een kundig leraar. Naast de fysieke training zijn er natuurlijk ook spirituele en energieke oefeningen die simpelweg gezegd bestaan uit ademhaling en meditatie oefeningen. Het is namelijk van uiterst belang dat men gaat inzien wat het eigenlijke doel is van de Pencak Silat. Het is allereerst een manier van zelfverdediging, daarnaast is het een manier van lichamelijke discipline om de gezondheid van het lichaam te verbeteren, waaruit ook een geestelijke discipline voort komt met een ontwikkeling waarbij het bewuste en onderbewuste weer met elkaar verbonden worden. Het uiteindelijke doel is dan ook te omschrijven als een eenwording van het persoonlijke bewustzijn met het algehele bewustzijn.

Hier zijn enkele gedachten om over na te denken, misschien kun je er iets mee.- denk, spreek en handel alleen maar goed en positief

Als iemand negatief denkt, spreekt en handelt creŽert hij/zij een negatieve sfeer en als reactie zal de omgeving negatief op hem/haar reageren en handelen. En zo ook als iemand positief denkt, spreekt en handelt creŽert hij/zij een positieve sfeer en als reactie zal de omgeving positief op hem/haar reageren en handelen. Doe dus zoveel mogelijk (altijd) goed en positief, dit zal je geestelijke vooruitgang ten goede komen en dit zal weer een positieve invloed hebben op de gezondheid.

Een doel op zich kan dus zijn dat je elke slechte gedachte die een slechte handeling tot gevolg kan hebben te vermijden en te niet te doen door positief en goed te denken. Daarna als je op deze manier je gedachten kan controleren zal een fase aanbreken dat je geen slechte gedachten meer krijgt. Als dit bereikt is zal de fase komen waarin je alleen denkt wanneer je dat wilt. Het leven op zich is dus een in de mens voortdurende strijd tussen goede gedachten/wil en slechte gedachten/wil. Door zelf beheersing en de toepassing van het goddelijk beginsel van Waarheid.

Meditatie / Ademhaling / Tenaga Dalam

Meditatie is een niet duidelijk te omschrijven toestand. Het is namelijk een situatie, een staat van bewustzijn, waarin er niets is en tegelijk alles is. Alle oefeningen die we doen om te leren mediteren zijn op zich nog geen meditatie. Het is slechts jezelf iets aanleren om iets te bereiken, wat je dan later weer moet afleren om echt je doel te bereiken. De oefeningen onder de knie krijgen is alleen omdat zij een hulpmiddel zijn, zij zijn niet het doel.

De oefeningen zijn afhankelijk van de persoon die ze beoefend. Het kan verschillen per cultuur, per karakter. Zo veel als er mensen zijn zo veel zullen er oefeningen zijn. Er zijn methoden die zittend of staande worden gedaan, methoden die in rust of in beweging worden gedaan.

1. Een erg krachtige methode zal ik hier theoretisch kort beschrijven (hij is dus niet kompleet), ik zeg theoretisch omdat er in de praktijk afwijkingen zullen zijn in de beleving en ervaringen die iemand zal ondergaan bij het beoefenen van deze methode.Het is dan ook aan te raden deze methoden niet "zomaar even te gaan proberen", als je dit wil gaan beoefenen doe het dan onder begeleiding van iemand die er ervaring in heeft en het zich "eigen" heeft gemaakt, zodat je bij ervaringen of moeilijkheden met diegene kunt praten en eventueel vragen kan stellen.

Het draait om en begint hier allemaal met de ademhaling. Allereerst zul je bewust moeten gaan leren ademhalen. Zoals je eet om je lichaam te onderhouden en in leven te houden zo adem je om dezelfde reden. Maar er is een verschil tussen ademen en bewust - ademen. Het begint dus met het letten op je ademhaling, maak de ademhaling kalm, langzaam en diep naar de buik. Let er op hoe de lucht naar binnen gaat en omlaag gaat naar je onderbuik. De onderbuik is een heel belangrijk punt, het is een opslag plaats van energie, het is een middelpunt waaruit bewegingen voortkomen. Met inademen zet de buik dus uit en bij het uitademen ontspant de buik zich weer. Het is dan ook aan te raden om ruimzittende kleding te dragen en niet iets dat strak zit. Houd hierbij de adem NIET vast. Er zijn twee subtiele stops in de beweging, namelijk op het wisselpunt van in naar uit en het wisselpunt van uit naar in. Maar ga hier zeker niet bewust de adem stilzetten. Adem zo gelijk mogelijk in en uit. Doe dus net zo lang over het inademen als over het uit ademen. Bijvoorbeeld 10 sec in en 10 sec uit. Verleng dan de tijd in stapjes van 5 seconden via 15, 20, 25 sec in en uit naar 30 sec in en 30 sec uit. Als dit lukt volgt oefening 2.

2. Tijdens de lessen volgen de verdere oefeningen - waar bijv vast zetten van de adem wordt behandeld.